1. Liever ‘pedagogisch’ dan ‘psychiatrisch’
De laatste jaren wordt steeds meer duidelijk hoe belangrijk in diagnostiek bij kinderen de afweging 'stoornis' of 'risico' of 'blokkade' is. Wij kiezen steeds vaker zo lang mogelijk voor het beschrijvend verklaren van de ontstane ontwikkelingsstagnatie en/of de bijzondere informatieverwerking bij het kind. Het diagnosticeren van een 'stoornis' als adhd, autisme doen we alleen als dat het kind het juiste voordeel en begrip brengt. Zo voorkomen we onnodige 'ziekte -' dan wel 'probleem-' dan wel 'gekte-' gevoelens. Middels inzicht in eigen kwaliteiten, valkuilen en gedrag werken we aan vergroting van probleemoplossende vaardigheden en versterking van eigen motivatie.
Liever pedagogisch dan psychiatrisch betekent ook dat versterking van opvoeding en onderwijs in concrete situaties belangrijk is. Gevoelens van hulpeloosheid en machteloosheid proberen we om te buigen naar meer zelfvertrouwen en proactief omgaan met tegenvallers en moeilijke situaties.
2. Laagdrempelig en professioneel
Wij proberen wetenschap, creativiteit en persoonlijk contact optimaal met elkaar te verbinden. Dat betekent dat we in een natuurlijke omgeving, zonder strakke protocollen, hoogwaardige kwaliteit willen bieden. Uiteraard hebben we alle benodigde diploma's, keurmerken en protocollen in huis die ons vakmanschap vereist. Met vertrouwen in ons eigen vakmanschap en dat van ouders, scholen en andere partners werken we zo goed mogelijk samen aan de meest haalbare oplossingen.