Aanbod & Werkwijze
De missie van WPC is om met onze gedragskennis en methoden ontwikkelingsproblemen hanteerbaar te maken en vastgelopen leer- en opvoedsituaties samen met ouders en leerkrachten en andere betrokkenen weer vlot te trekken. Ons motto is: liever pedagogisch dan psychiatrisch. Daarbij geloven we dat ieder kind en gezin van nature gericht is op groei en dat geeft in combinatie met onze kennis en vaardigheden vaak nieuwe mogelijkheden.
Onze werkwijze kent de volgende stappen:
1) Intake
Na aanmelding en wachttijd volgt een intakegesprek op de praktijk van ongeveer een uur. Dit is een belangrijk gesprek waarin we uitgebreid kennismaken en de moeilijkheden bespreken en verkennen. Wij leggen uit welke mogelijkheden we zien en wat de volgende stap is.
2) Diagnostiek
Meestal volgt op de intake een of meer dagdelen diagnostiek oftewel onderzoek op de praktijk. Dit kunnen bijvoorbeeld oefeningen, testen, spelsessies, observaties, gesprekjes of tekensessies zijn. Moeilijke taken, ervaringen en situaties worden uitgezocht, verhelderd en met elkaar in verband gebracht. Hierna gaat de onderzoeker een verslag maken van de bevindingen en conclusies. Diagnostiek kan ook bestaan uit vragenlijsten of vervolggesprekken met ouders of observaties op school.
3) Advies, behandeling (en/of soms begeleiding)
De bevindingen worden besproken en samen wordt een plan van aanpak bedacht. Vaak is dit een combinatie van behandelsessies op de praktijk of school, in combinatie met adviezen voor leerkrachten en opvoeders.
Een zorgtraject kan variëren van een bepaald aantal uren tot een bepaald aantal maanden hulp. Waar nodig kunnen aanvullende ouder- of schoolgesprekken deel uitmaken van de begeleiding/behandeling.
Onze werkwijze kent daarnaast de volgende speerpunten:
a) Intake, onderzoek en behandeling gebeurt door dezelfde behandelaar. Onze aanpak is er op gericht om van start tot afsluiting een persoonlijke behandelaar te kunnen bieden. Daarbij is er altijd een hoofdbehandelaar die waar nodig meedenkt op de achtergrond. Deze is meestal bij de intake en/of evaluatiegesprekken aanwezig.
b) Samenwerken is een tweede pijler. Bij elk diagnostiek- en behandeltraject is er sprake van een intensieve samenwerking tussen de hoofdbehandelaar/ GZpsycholoog (Karin Stokvis) en de basisbehandelaar (orthopedagoog, psycholoog, vaktherapeut of ambulant begeleider). Daarbij wordt ook gekeken of een kind baat heeft bij een multidisciplinaire aanpak waarbij bijvoorbeeld een aantal lichaamsgerichte sessies of spelsessies onderdeel kunnen zijn van de behandeling. Daarnaast kunnen collega’s met vragen over de behandeling en diagnostiek bij hun collega’s terecht. Beide teams komen regelmatig samen om in intervisievorm over de voortgang van clienttrajecten te praten en elkaar waar nodig te ondersteunen.
We werken intensief samen met lokale partners als huisartsen, scholen en centra voor jeugd en gezin. Wij proberen de school te betrekken bij zowel de diagnostiek als behandeling van kinderen en geven veel dyslexiebehandeling op de scholen zelf.
c) De uitwerking van onze visie in onze diagnostiek maakt dat we breed kijken. We kijken naar het Wat/Wie, het Hoe en het Waarom. We brengen dan eerst het gedragsvraagstuk en/of leervraagstuk in kaart. Daarna analyseren we waar het vandaan komt, hoe het werkt en waar het mee samenhangt. Op basis hiervan proberen we leer- en gedragsproblemen en negatieve onderlinge wisselwerkingen op te lossen of vlot te trekken.
d) De uitwerking van onze visie in onze behandeling en adviezen maakt dat we verder gaan dan alleen het kinderlijk gedrag ‘behandelen’. Dit doen we door zowel de innerlijke problemen van het kind als de wisselwerking met de omgeving uit te zoeken. We helpen in de behandeling het kind + opvoeder het eigen vraagstuk dusdanig te begrijpen en aan te pakken, dat het moeilijke situaties steeds beter zelf weer (aan) kan. Dit doen we meestal door onze behandeling in drie fasen in te delen:
- In fase 1 staat inzicht en zelfbeeld centraal, waardoor er een gezonde motivatie ontstaat om situaties anders aan te gaan pakken;
- Dit oefenen we vervolgens in fase 2, waarin strategische vaardigheden in moeilijke situaties de rode draad vormen;
- In fase 3, de afrondende fase, staat groei in zelfredzaamheid centraal.